Jak donosi wydawany co kwartał raport firmy Click Forensics, 16 % kliknięć w reklamy to tzw. click fraud czyli kliknięcie nie wynikające z chęci odwiedzenia reklamowanej witryny. Kliknięcie takie może mieć miejsce gdy wykorzystywana jest sieć botnet, klikamy przez pomyłkę lub z premedytacją aby zarobić. Najprostszym sposobem na wytłumaczenie tego typu działalności jest klikanie konkurencji w nasze reklamy, tak aby nasza kampania szybko się wyczerpała (a co za tym idzie częściej wyświetlała się kampania konkurenta).
Odnotowany został delikatny spadek z 16.2 % z poprzedniego kwartału, na co wpływ ma przykładanie coraz większej wagi do tego typu przestępstw przez firmy reklamujące. Nadal jest to jednak wysoka liczba. Z najciekawszych informacji wynika, że udział sieci botnet w tego typu działaniach stale wzrasta (do 28 % z 25.2 %) i jest to trend bardzo niepokojący, choć jak sami dobrze wiemy wynikający z chęci monetyzacji usług okołobotnetowych.
Źródło: http://www.networkworld.com/news/2008/102308-click-fraud-at-16-percent.html