Europejska organizacja ENISA (the European Network and Information Security Agency) zajmująca się cyberbezpieczeństwem opublikowała raport na temat niechcianej poczty. Wynika z niego jasno, że 95.6% wiadomości przetwarzanych przez 92 usługodawców z 30 krajów Europy (26 z 27 krajów Unii) to SPAM. W poprzednim raporcie procentowy udział realnych wiadomości wynosił 6%. Łączna liczba zbadanych adresów mailowych przekroczyła 80 milionów. Zaproszenia do udziału w badaniu zostały wysłane do 1 700 firm.
- Dla 70% respondentów problem SPAMu jest problemem bardzo ważnym.
- Dla 1/4 firm obsługa związana z problemami około spamowymi zajmuje ponad 10% całościowego czasu pracy CallCenter.
- 1/3 dużych dostawców (powyżej 1 miliona obsługiwanych kont) usług mailowych przyznaje, że budżet na walkę ze SPAMem wycenia na około 1 milion Euro rocznie.
- Walka z niechcianą pocztą odbywa się na wielu frontach np. technicznym, prawnym, zapobiegawczym.
- Blacklistowanie jest najpopularniejszą metodą wykrywania niechcianej poczty (jednak dostawcy mają nadzieję, że poprawią się reakcje na zgłoszenia związane ze złymi trafieniami), następnie filtrowanie treści, uwierzytelnianie nadawcy, blacklistowanie adresów URL, greylisting.
- Średnio 5 różnych technik jest wykorzystywanych przy odsiewaniu plewu od ziarna.
- Najważniejszym aspektem walki ze SPAMem jest zapewnienie odpowiedniej jakości usług dla klienta, koszty związane z obsługą klienta, transfer klienta, koszty transferu po stronie dostawcy.
- Do uwierzytelniania najczęściej wykorzystywany jest mechanizm SMTP AUTH i dopiero prawie dwa razy rzadziej SPF, SMTP TLS, POP3 before SMTP.
- Ponad 3/4 dostawców zeznaje, że ich serwery były nieprawidłowo dodane do Blacklist, a także że prawidłowe serwery były dodawane do Blacklist.
- 3% wiadomości zawiera wirusy wykrywane przez systemy antywirusowe.
Źródło: http://www.enisa.europa.eu/media/press-releases/spam-survey-2009-the-fight-against-spam